نقش گفتمانی دین در رمان های برگزیده ی تامس هاردی

پایان نامه
چکیده

رمانهای منتخب تامس هاردی—به دور از جماعت شوریده (1874)، تس دوربرویل (1891)، و جود گمنام (1895)— که ویژگی های واقع گرایانه ی انسانی و جایگاه طبیعت در آنها بسیار برجسته هستند، ماندگارترین آثار اجتماعی-مذهبی اواخر سده نوزده محسوب می شوند.به عنوان یکی از گفتمان های برجسته ی سده نوزده و در ارتباطی پیچیده با سایر گفتمان های معاصر به ویژه جنسیت، زنانگی، و ازدواج،گفتمان دین جایگاه ویژه ای در نمایش هاردی از شخصیت های زن دارد. رمان های منتخب هاردی دو گانه با تصویر مذهبی- سنتی زنانگی به عنوان "فرشته در خانه" و "زن پرکار متعهد به خانواده،"در واقع نقطه ی عطفی در نمایش نگرش ضد مسیحی نویسنده به باورهای دینی غالب دوره ی ویکتوریا تلقی می شوند. این تحقیق نمایانگر خصومت هاردی با مسیحیت سده نوزده از طریق خلق و گسترش شخصیت هایی است که در تعارض با باورهای مذهبی غالب زمان خلق شده اند. نمایش خصومت هاردی به گفتمان های دینی زمانش، مطالعه ی همزمان گفتمان ها را می طلبد.از دیدگاه ویکتوریایی ها، وظایف و مسئولیت های زن در فضای خانه به عنوان فرشته ای متعهد تعریف می شد و اعتبار اخلاقی خانواده در گرو پاکدامنی وی به حساب می آمد. شخصیت پردازی هاردی در رمان جود گمنام و خلق سو برایدهد به عنوان یک "زن جدید" و استفاده از "گفتمان ازدواج" در تضاد با مفهوم متعارف آن در سده نوزده، اقدامات پایانی وی در رمان نویسی بود.اصطلاحات پیشنهادی هاردی برای شخصیت تس–"حوا بهشتی" یا "زن اغواگر"– و همچنین به چالش کشاندن "اسطوره ی تجاوز مرد به عنف" و سرانجام سقوط فنی رابین و بث شبا اوردین در مخالفت با توجه دقیق زمان به پاکدامنی زنان در رمان های منتخب هاردی به ترتیب مورد مطالعه قرار گرفته اند. مشاهده تلاش ضد مسیحی هاردی در ارتباط با شبکه ای از گفتمان های زمان با هدف صورت گرفته است. لازم به تذکر است که دنبال کردن نگرش های مذهبی هاردی در گرو بررسی گفتمان های مرتبط جنسیت، زنانگی، و ازدواج هستند.از آن جایی که تمرکز این تحقیق بر روی قهرمانان داستانی هاردی می باشد و هاردی به عنوان پیشگام جنبش "زن جدید" و "گفتمان ازدواج" مطرح بود، مطالعه ی شخصیت های زن در رمان های هاردی امکان درک بهتر دیدگاه های مذهبی نویسنده را فراهم می کند و نشان می دهد که هاردی در اعتراض به عقاید نادرست و سنت های ویکتوریایی به خصوص ازدواج و زنانگی به چه شکل در رمان هایش عمل کرده است.هاردی شخصیت های نامتعارف سو، تس، فنی، و بث شبا را در رمان هایش در تعارض با استانداردهای اخلاقی مسیحیت سده نوزده به نمایش گذاشته است و این در حالی است که سرنوشت نهایی و غم انگیز قهرمانان زن در هاردی بیانگر این نکته است که هاردی به عنوان یک رمان نویس مرد ویکتوریایی محصول گردش گفتمان های زمان خود بوده است.

منابع مشابه

بررسی سه رمان برجسته تامس هاردی در پرتو زن - محوری

این پایان نامه ، که بررسی دقیق حساسیت به جنس زن در سه رمان هاردی است ، از تنش های ایدئولوژیکی و متافیزیکی مردسالاری در روزگار ملکه ویکتوریا پرده بر می دارد. شیوه ساختار زدایی پشتیبانی از حقوق زنها، دیدگاههای رسومی منتقدانی را واژگون می کند که زنها را موجودات جنسی محض می شمرند. رمانهای هاردی او را انسان مداری آزاده و پشتیبان حقوق زنها می نمایانند ، انسانی که از عقب افتادگی اجتماعی 7 حقوقی و فرهن...

15 صفحه اول

سیمای زن در رمان های برگزیده ی محمد محمد علی با تأکید بر نقد ادبی فمینیستی

نقد ادبی فمینیستی، یکی از انواع روی کردهای نقدی است. منتقدان این نحله ی فکری معتقدند بر ادبیات، هنجارهای مردانه حاکم است و تجربیات، خواست ها، علایق و عواطف زنان در زیر نقاب این هنجارها رنگ باخته و بی اهمیت جلوه داده شده اند، لذا قصد دارند تا با بررسی و تحلیل دوباره ی آن با نگرشی دیگرگونه این سنت های ادبی مردسالارانه را آشکار سازند تا از این طریق بیان دارند که چگونه متون ادبی از تمایزات جنسی در ...

متن کامل

بازنمایی دین در رمان های مصطفی مستوری

این مقاله می‌کوشد شیوه واکنش و دریافت افراد دین‌دار را در رمان‌های مصطفی مستور توضیح دهد. برای پاسخ به این پرسش، سه رمان اصلی مستور با نام‌های «روی ماه خداوند را ببوس»، «استخوان خوک و دست‌های جذامی» و «من گنجشک نیستم» با روش «نظریه مبنایی» واکاوی شده است. یافته‌های به دست آمده از رمان‌ها نشان می‌دهند که افراد در مواجهه با تجربیاتی چون «مرگ» و «رنج بشری» خود را در برابر پرسش‌هایی از معنای زندگی ...

متن کامل

بررسی شخصیت پردازی در رمان های برگزیده ی پائولوکوئلیو

چکیده شخصیت و شخصیت پردازی از نکات قابل توجه در داستان نویسی امروز و از مهم ترین عناصر تشکیل دهنده ی رمان به حساب می آید.در حقیقت،مهارتی که داستان نویس برای آفریدن شخصیت های داستان خود به کار می برد،در کنار طرح منسجم اثر،به خلق شخصیت های ماندگار می انجامد.در تحقیق حاضر،با عنوان بررسی شخصیت پردازی در رمان های برگزیده ی پائولوکوئلیو پس از مطالعه و تجزیه و تحلیلِ دقیقِ رمان های نویسنده،اصولِ علمیِ ش...

سیمای زن در رمان های برگزیده ی محمد محمد علی با تأکید بر نقد ادبی فمینیستی

نقد ادبی فمینیستی، یکی از انواع روی کردهای نقدی است. منتقدان این نحله ی فکری معتقدند بر ادبیات، هنجارهای مردانه حاکم است و تجربیات، خواست ها، علایق و عواطف زنان در زیر نقاب این هنجارها رنگ باخته و بی اهمیت جلوه داده شده اند، لذا قصد دارند تا با بررسی و تحلیل دوباره ی آن با نگرشی دیگرگونه این سنت های ادبی مردسالارانه را آشکار سازند تا از این طریق بیان دارند که چگونه متون ادبی از تمایزات جنسی در ...

متن کامل

تأثیر ژانر بر کارکرد گفتمانی شخصیت‌های زن در رمان نوجوان

این مقاله قصد دارد چگونگی تأثیر ژانر فانتزی بر کارکرد گفتمانی شخصیت‌های زن در رمان نوجوان و تمایل یا عدم تمایلشان به هنجارگریزی‌های جنسیتی را بررسی کند. بدین منظور دو رمان نوجوان به نام‌های بازگشت‌ هرداد نوشته فریبا ‌کلهر و پریانه‌های ‌لیاسند‌ماریس نوشته طاهره ‌‌ایبد را مورد بررسی قرار می‌دهیم. نوجوانان دختر قهرمان این دو رمان هستند و موضوع هر دو رمان پیروز شدن بر نیرویی متافیزیکی و آرام کردن د...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - پژوهشکده ادبیات

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023